reklama

Diskriminácia alebo Ako necitlivé zákony bránia v rozvoji mladým

Po ukončení školy (strednej či vysokej) sa množstvo absolventov snaží zamestnať sa. Niekedy to býva neľahké, pracovných príležitostí v niektorých odboroch je pomenej a ak aj sú, absolventom chýba potrebná prax, na ktorej spoločnosti tak neoblomne tkvejú. Štát v tomto ohľade moc absolventom nepomáha, výnimkou je asi len možnosť absoventskej praxe. Aj tá však nemusí byť samozrejmosťou - stačí napríklad, ak vám zle vychádzajú roky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Nekonečné posielanie žiotopisov, telefonáty a pohovory. Aj takúto podobu má obdobie po ukončení školy. Je asi málo absolventov (najmä vysokoškolských), ktorým je príjemné každý mesiac vracať sa na úrad. Vidina práce je omnoho lákavejšia.

Podobne som aj ja, po registrovaní na úrade práce, spustil aktivity smerujúce k získaniu pracovenj pozície. Jednou z možností, vlastne jedinou možnosťou, ktorú ponúka štát, bola možnosť absolventskej praxe, o ktorú môže požiadať absolvent do svojich 25 rokov života. Teda aspoň tak mi to bolo povedané na úrade práce. Požiadať o ňu môže až po 3 mesiacoch od evidencie na úrade práce v prípade, že si nenájde zamestnanie. Dĺžka absolventskej praxe je minimálne 3 mesiace a maximálne 6 mesiacov. V prípade nájdenia trvalého zamestnania existuje možnosť jej zrušenia. 
Ponuku absolventskej praxe si môžu prostredníctvom úradov práce inzerovať samotné inštitúcie alebo spoločnosti, ale absolvent si môže nájsť absolventskú prax aj na vlastné triko.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vzhľadom na spomínané ťažkosti pri získavaní adekvátnej práce, kedy spoločnosti naozaj žiadajú prax na danej pozícii - niekedy aj viac ako 2-ročnú, pre absolventa je získať takúto pozíciu takmer nereálne. Počas štúdia sa v našom školstve kladie veľmi malý dôraz na prax študentov, ktorí nemajú oproti študentom v niektorých západných krajinách, ktoré som navštívil, takmer žiadne možnosti "zaúčať sa". Jedine ak tak popri škole, čo však býva v určitých prípadoch značne náročné.

So situáciami, kedy som mal vysokú šancu získať zamestnanie a jediné, čo bolo pre firmy prekážkou bol nedostatok pracovných skúseností v danom, obore som sa stretol pomerne často.
Aj preto sa mi možnosť využitia absolventskej praxe zdala byť vhodným prostriedkom k ich nadobudnutiu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nechcel som však čakať na ponuku od niektorej z inštitúcií alebo firmy, ale zvolil som si radšej možnosť vlastného výberu. Vedel som, že niektorá zo spoločností, v ktorých by som rád pôsobil rada využije túto možnosť. Práca v rámci absolventskej praxe je totiž pre spoločnosti výhodnou a mnohé ju využívajú na zaúčanie svojich budúcich potenciálnych zamestnancov. 
Už v trojmesačnom období, ktoré považujem osobne za príliš dlhé, som si v predstihu dokázal zohnať jednu perspektívnu spoločnosť, ktorá mi bez váhania ponúkla možnosť absolventskej praxe v jej radoch. 
Keď sa blížilo uplynutie 3 mesiaocv od evidencie na úrade práce, vedúca spoločnosti sa vybrala na krajský úrad oráce, aby doladila všetky potrebné detaily môjho angažmán.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Studená sprcha
Sklamaným telefonátom mi zo strany vedúcej spoločnosti bolo oznámené, že na absolventskú prax nemám nárok. Aspoň tak jej bolo oznámené pri stretnutí s úradníkom na krajskom úrade práce. 
Dôvod: Do školy som nastupoval neskôr, kedže som septembrový a zle mi vychádzajú roky. Z tohto dôvodu a z dôvodu, že som musel čakať 3 mesiace pokiaľ si môžem o absolventskú prax požiadať som sa dostal do časového znevýhodnenia. V auguste by som s absolvenstkou praxou mohol začať, ale už o 2 mesiace by som mal 25 rokov. To znamená, že mi to jednoducho nevýjde ......??? - minimálne trvanie abs. praxe, na ktorú sa môže nastaviť je totiž 3 mesiace.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mylné informácie úradníkov
Tento oznam dokonca zaskočil aj úradníkov na úrade práce v mojom meste. Tí boli presvedčení a tvrdili mi, že môžem o abs. prax zažiadať do 25 rokov, nie že nemôžem dosiahnuť vek 25 rokov počas obdovbia jej trvania (z toho vyplýva, že znalosť zákonov v radoch úradníkov je niekedy žalostná).

Zbytočné dúfanie v racionálnosť
Ja osobne som však naďalej v tomto problém nevidel a dúfal som že určite existuje uplatnenie nejakej z výnimiek - márne. Výnimky neexistujú a bolo mi to odôvodnené tým, že projekt abs. praxe je finacovaný z fondov EÚ - podľa mňa čistý alibizmus.

Trápny a diskriminujúci zákon
Každý študent, ktorému vychádzajú zle roky, prípadne nastúpil do školy o rok neskôr nemá podľa tohto zákona nárok na absolventskú prax. A to aj v prípade, že študoval bez prerušenia.
Jednoducho povedané - moji spolužiaci môžu a ja nie a nezáleži na tom, či si šikovnejší a prax si si zohnal, nezáleži na tvojich schopnostiach a ambíciách. Jediným diskriminačným kritériom je to, že ti zle vychádzajú roky - a za to človek nemôže, pretože dátum narodenia si neplánuje.

Chystá sa zmena tohto zákona
Vek možnosti abs. praxe bude navýšený na 26 rokov - to by malo pokryť všetkých absolventov, aj tých, ktorí nastúli na ZŠ v 7 rokoch. Tento zákon je podľa mojich informácií schválený, ale do platnosti vstúpi až na konci roka 2011, čo je odôvodnené spomínaným financovaním z fondom EÚ.

Tento hlúpy a absolútne necitlivo stanovený zákon ma možno pripravil o možnosť získania potrebných skúseností na získanie práce a možno aj o možnosť budúcej perspektívnej práce v úspešnej spoločnosti. Nič to, človek sa nezrúti. Aj zlé skúsenosti sú niekedy prospešnejšími ako tie dobré. Podobných zákonov, ktoré sú tvorené bez logického uváženia existuje kvantum. Byrokracia jednoducho niekedy stráca prehľad nad realitou života a osudov jednotlivcov.

Ja som z tejto situácie vyšiel síce bez práce, ale na druhej strane spokojný s tým, že zmena je na ceste. Kiež by k týmto zmenám v nelogických zákonoch dochádzalo čoraz častejšie, aby už netrpeli šikovní a snaživí ľudia a aby štát prestal diskriminovať jednotlivcov a podporovať lenivosť a apatiu.

Marek Strapko

Marek Strapko

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  482
  •  | 
  • Páči sa:  2 221x

Všetci vravia, že som večný optimista. Asi som ten najlepší klaun na svete. Snažím sa nebáť sa. Zoznam autorových rubrík:  Domáca politikaSpoločnosťZ môjho životaZahraničná politikaŠkolaOsobnosti, zaujímavostiŠportHudbaNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu