Iba štrajk na zmenu nestačí!

Autor: Marek Strapko | 28.11.2012 o 9:12 | Karma článku: 10,60 | Prečítané:  430x

Ako tak človek trávi viac času doma - "štrajkuje", hľadá slová, ktorými by vyjadril svoje pocity. Na jednej strane je to vynikajúce, že aj tak heterogénna skupina, akou sú učitelia, akotak ťahá za jeden povraz, na druhej strane však vníma réalnu situáciu úplne skreslene. Štrajk, ktorý je často vnímaný ako "žobranie o almužnu" nemusí priniesť požadovanú zmenu...

Niektoré zo škôl už naplno zarezávajú. Ich nesúhlas s podmienkami v školstve trval len jedem-dva dni. Učitelia z našej školy ešte nepracujú. Určite to mnohým chýba, a nemyslím tým len finančnú stránku veci.

Áno, nemožno ňou opovrhnúť. Takýto typ štrajku je poriadnym luxusom. Sám si neviem predstaviť seba, ak by som živil hladné krky, ale bol iným spôsobom finančne zaťaženejší (a ešte pred Vianocami). Preto je hlavnou požiadavkou navýšenie mzdy. Ruku na srdce - tá mzda je v porovnaní s ostatnými krajinami EÚ taká nízka, že ani tých prípadných a žiadaných 10 percent by učiteľov nezahojilo. Takému začínajúcemu učiteľovi by to vyšlo na nejakých päť stoviek...
Ale dosť o peniazoch. Sám nemám moc rád čísla a radšej sa hrám a hrabem v skúmaní spoločenských nálad a podobne.

Za našu školu môžem povedať, že najviac sa do štrajku "hrnuli" učitelia, ktorým už do takej miery nejde o platovú motiváciu. Jednaj sú niektorí z nich "veterani", ktorých plat je už na vyššej úrovni a jednak mnohí z nich už vlastnia odrastené deti a pomaličky sa tešia na dôchodok.
Preto je smutné, keď majú médiá tendenciu zamlčiavať aj ostatné dôvody štrajku, ktoré s peniazmi vôbec nesúvisia.

Iba peniaze nepomôžu...

Keď som nastupoval do školy, stretol som sa s množstvom známych tvárí. Z mojich učiteľov a dokonca niekedy aj učiteľov mojich omnoho starších súrodencov, sa razom stali moji kolegovia. Táto milá skúsenosť v sebe skrýva okrem vtipných spomienok aj poriadnu vrstvu skúseností. Starší učitelia mi hneď oznámili, respektíve ma varovali, že to nebude ľahké. Že tie deti sú horšie a horšie. Nie že by sme mi niekedy neboli, každý predsa prešiel obdobým pubertálnych trápností, ale sú horšie v inom slovazmysle. 
Ich prirodzená úcta k autorite sa vytráca. Mizne úcta k starším, preto nehrozí ani patričná úcta k svojmu učiteľovi.

Raz som čítal jeden článok, v ktorom autor obvinil z nedostatku úcty samotných učiteľov  a argumentoval to ich nedobrým prístupom, prípadne nedostatočnou dispozíciou motivovať svojich žiakov.

Áno - tak ľahko som to kedysi videl aj ja. Aj ja som si myslel, že dobrý, vtipný, primerane prísny a hlavne nápaditý učiteľ, ktorý dokáže svojím vystupovaním zaujať, nemôže prežívať neúctu zo strany žiakov.
Daný autor však zrejme nikdy neučil a nevie si tak predstaviť skupinu množstva detí. Tie sú síce relatívne samostatnými bytosťami, avšak sú to stále len deti. Stačí, ak sa v triede nachádza jeden neposlušný element (neposlušný žiak) a hodina sa za pár sekúnd dokáže zmeniť na "bojisko".

Veľa dokážu rodičia...

Jediná cesta k znovunadobudnutiu úcty zo strany žiakov je prostredníctvom vplyvu rodičov. Len oni dokážu patrične viesť svoje deti k úcte k autorite, či už je to starší človek, učiteľ, kuchárka...

A tu narážame na problém. V dnešnej dobe totiž slabne aj vplyv samotných rodičov. Ako sa dieťa správa voči učiteľovi, rovnako to kľudne môže byť aj doma. Mňa doma vždy učili, že mám rešpektovať učiteľa a aj v prípade nedoroumenia musím byť slušný. 
Namiesto toho si dnes často v škole vypočujeme od žiakov drzé názory, ktoré často pripomínajú názory rodičov. Deti sú veľmi vnímavé a preto by si vždy mali dávať rodičia pozor, čo pred nimi hovoria, o kom hovoria a akým spôsobom to vyjadrujú.
Rodičia by nemali zabúdať, že učiteľ s ich deťmi trávi množstvo času, niekedy aj viac ako oni samotní. Ak teda zhadzujú jeho autoritu, budujú zbrane, ktoré sa raz otočia smerom k nim...

Učiť nemôže hocikto...

Na margo platu som raz čítal, že učiteľ predsa nemusí robiť to, za čo nie je dostatočne ohodnotený. Ak sa mu nepáči, nech teda odíde, že učiteľov je dosť.
Aj u nás v škole je množstvo pedagógov., ktorí popri pedagogickom vzdelaní získali aj vzdelanie v inom obore. Prečo teda neodídu za lepším platom?

Pretože učiť nemôže hocikto. Existujú jednoducho zamestnania, na vykonávanie ktorých potrebuješ viacako len vedomosti a vzdelanie. Učiteľstvo (najmä teda na základných a stredných) medzi ne určite patrí. 
Aby si mohol učiť na základnej škole, musíš mať skutočne trpezlivosť a pevné nervy. Predstavte si napríklad učiteľky na prvom stupni. Koľko trpezlivosti im dá naučiť deti písať, čítať... Aké ťažké je sedieť doma s deckom a písať s ním vlnovky...a teraz si predstavte vyše dvadsať detí. Z toho vám niektoré plačú, je im smutno. Celé prestávky im nahrádzate maminky.
Vo vyššom veku sa učiteľ podobá na policajta. Vyšetruje incidenty v triede a so psychologickým rozborom často musí umierňovať konflikty medzi pubertálnymi deckami. A to nie sú konflikty ledajaké. Často ide skutočne o zdravie, či už fyzické alebo duševné.
A na to všetko má jediný prostriedok, ktorý môže využiť v danom momente. Je ním jedine dobré slovo.

Ak chcete byť učiteľom, jednoducho musíte mať rady tie decká, aj keď by ste ich niekedy najradšej vytrieskali...

Kto nezažil, nepochopí. Toto povolanie je pre mnohých poslaním. Mohli a vedeli by robiť iné veci, ale nechcú, pretože v tom svojom povolaní vidia zmysel života.

 

Preto len štrajk nestačí. Možno sa ním dosiahne zvýšenie platu, navýšenie rozpočtu pre školstvo... Avšak v ňom je treba oveľa viac. 
Spoločnosť si jednoducho musí uvedomiť, že učitelia vychovávajú našu budúcnosť. A nehľadiac na zlé výnimky, zaslúžia si určite patričný rešpekt!


Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami strany sa stali Juraj Blanár a Peter Žiga.

DOMOV

Fraška a boj s SNS či Kotlebom, analytici hodnotia snem Smeru

Snem veľa prekvapení podľa analytikov nepriniesol.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?