reklama

Kostol v cudzine? alebo Ako som stretol úžasného človeka

"Prosím vás, nemáte nejakú knižku, z ktorej by som mohol sledovať a vyčítať, čo sa má hovoriť?" Tak začal jednoduhý rozhovor, ktorého výsledkom sa stalo pevné a neskutočne silné priateľstvo ľudí z dvoch rozdielnych krajín. Život je skutočne zaujímavý, preto sa oplatí žiť ho v radosti a bez obáv komunikovať s neznámymi ľuďmi. Človek totiž nikdy nevie, ako môže stretnúť nového skutočného priateľa...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)

Na dovolenkách alebo pri práci v zahraničí býva u ľudí tendencia zabúdať na kostol. Samozrejme, turisti navštívia kopu pamiatok, na mysli však mám žitie svojej viery. Ja, ako veriaci (aj keď v tej dobe som to svojím životom až tak neprezentoval), som sa tiež ocitol na pokraji.
Práca v zahraničí totiž okrem dobrého peniazu prináša aj chvíle ťažké, chvíle smútku po domove, rodine, po dobrom slovenskom jedle...
Preto som sa, po viac ako mesiaci pobytu v Írsku a v Severnom Írsku, rozhodol vyhľadať kostol. Chýbala mi totiž Božia prítomnosť, niečo skutočne posilňujúce, čo by mi pomohlo výjsť z rutiny práce a víkendových "akcií".

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Severné Írsko, mnohí možno viete, bolo dlhé roky (a ešte stále je) zmietané sektárskym násilím. Práve na ňom je vidieť zlý príklad zneužívania náboženstva, ktoré nespája, ale rozďeluje. Aj keď je problém spočíva skutočne inde, delenie na katolíkov a protestantov je v tejto krajine absolútne normálne.

Ako som tam chodil po meste, nevedel som nájsť katolícky kostol. Našťastie mi pomohli tetušky v knižnici a ja som sa vydal na svoju prvú anglickú omšu.

Bohužiaľ však, nevedel som rozumieť, respektíve odpovedať. Nebál som sa však osloviť niekoho a tým niekto bol sympaticky vyzerajúci pán, blízko šesťdesiatky. 
Po chvíľke mi doniesol papier, na ktorom bola napísaná celá dnešná liturgia a ja som spokojne absolvoval svoju prvú svätú omšu v cudzom jazyku. Zaujímavá to veru skúsenosť...ale o tom možno inokedy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po omši som bol skutočne rád a nedalo mi to. Šiel som za tým pánom a pustili sme sa do reči. Pýtal som sa na miesta hodné navštívenia... vtedy som ešte netušil, že o niekoľko dní ja, aj spolu s kamarátom, budeme cestovať Írskom, aj s geniálnym sprievodcom.

S Patrickom, v ktorom vidím príklad skutočného veriaceho človeka, sme navštívili všetky krásy Severného Írska. Zoznámili sme sa s jeho rodinou, dostali sme dobré jedlo. Juj, aká to zmena oproti našim polotovarom, ktoré sme si sami pripravovali a strave z práce.

A keď sme sa vracali na Slovensko, vytryskli mu slzy. Vtedy som však vedel, že sa ešte uvidíme, čo sa aj stalo. O rok sme sa vrátili na prádzniny opäť pracovať do tejto krajiny a na nás čakali dva bicykle. Boli síce staré, ale aj tak nám ušetrili množstvo času a síl, pri ceste z práce a do práce, z mesta a do mesta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Patrick a jeho rodina, ktorú mimochodom tvoria aj miešané manželstvá jeho katolíckych dcér s protestantmi (aký to krásny príklad pre celé Sevrné Írsko) nám poskytla teplo domova, aj ďaleko za hranicami Slovenska.

A keď je už reč o Slovensku, minulý rok Paddy a jeho žena Roseline prišli na návstevu aj do našej krajiny a boli ňou absolútne fascinovaní...aj preto som sa tento rok znova vybral na dovolenku k nim... aspoń som sa trošku schladil.

A prečo to všetko píšem?

Chcem možno povzbudiť všetkých, ktorí su v zahraničí, aby sa nebáli komunikovať. Nemyslím tým, ako ja ísť hneď s niekým do auta na výlet (predsa treba byť opatrný, najmä ženy), ale je tu možnosť brutálne si vycibriť jazykové znalosti. Veď koĺkí pracujúci v Británii, čo som stretol, vôbec nehovoria s nikým anglicky!?!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A po ďalšie, najmä teda veriaci, čo som začal praktizovať ja. Kdekoľvek som, snažím sa navštíviť chrám, pre modlitbu alebo svaätú omšu. Pretože netreba zabúdať na svoju vieru, ani v cudzej krajine. Možno nebudete rozumieť, ale Boh predsa nepozná rodzieľ.

Možno aj vy budete mať také šťastie a spoznáte človeka, ktorého rodina sa stane vašimi neskutočne dobrými priateľmi.

Ďakujem ti Pane za Paddyho a celú jeho rodinu. Ochraňuj ich, ako aj všetkých ľudí dobrej vôle v tejto, niekedy agresívnej, krajine.

Obrázok blogu


Paddy so ženou a my v Čičmanoch

Obrázok blogu


A na oplátku - s jeho rodinou na hradbách Londonderry/Derry


Marek Strapko

Marek Strapko

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  476
  •  | 
  • Páči sa:  2 014x

Všetci vravia, že som večný optimista. Asi som ten najlepší klaun na svete. Snažím sa nebáť sa. Zoznam autorových rubrík:  Domáca politikaSpoločnosťZ môjho životaZahraničná politikaŠkolaOsobnosti, zaujímavostiŠportHudbaNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu