reklama

Netrhaj listy kvetinkám!

Sú ešte veľmi malí a sotva sa naučili rozprávať. Ich zvedavosť však nepozná hraníc.Neujde im ani najmenší detail...dokážu byť vzorom aj pre dospelákom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Rodičia, príbuzní a kamaráti netrpezlivo čakajú na prvé slovká týchto maličkých anjelikov. Spočiatku počujeme len mama, tata, baba, dede, kaka, prípadne iné jednoduché dvojslabičné slová. Dieťa však naberá, učí sa rýchlo a o chvíľu nám už slovami dokáže vyjadriť, čo má na srdci. Načastejšie sú to vety, ktorými si niečo žiada, na niečo sa sťažuje, na niečo dychtivo ukazuje. A tu nastupuje zvedavosť, množstvo otázok a pre dospelých niekedy starosť s nájdením vhodnej odpovede.... je to jedna z najúsmevnejších etáp ľudského života.
Vnímavosť v maximálne možnej miere umožňuje spoznávať svet okolo nás. Malé deti si všímajú detaily okolo seba, radujú sa z nich. Môžeme si od nich brať príklad - my dospelí - často vnímajúci len veci zložité. To však zďaleka nie je všetko, čomu sa môžeme od maličkých priučiť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prekliate zlozvyky

Už od útleho detstva mám v sebe jeden zlozvyk - odtŕham listy a ihličie zo stromov. Nie všetko samozrejme, ale rád sa s ním hrám v rukách. Pamätám si vrelo, ako ma na to upozorňovali rodičia, učitelia aj kamaráti. Nepomohlo... Vlastne ma na to už nikto dlho neupozornil, neviem ako často sa mi stane, že niečo odtrhnem... 

Minule som však stál pred vchodom do paneláku a vášnivo debatoval so susedkou. Zrazu som za sebou pocítil kríček ruži. Odtrhol som jeden z jeho lístkov a za chrbátom sa hral. Prečo som to urobil? Žeby spomienka na detstvo? Alebo za to treba vďačiť vášnivej debate? 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chlapček - môj učiteľ 

"Netrhaj lístky kvetinkám!!!!!!!!", ozval sa zúfalý hlas 3-ročného dieťaťa. Bol to susedkin syn, veselý a zlatý chlapček. Hovoriť začal neskoro, ale teraz rozpráva veľmi rád. Upozornil ma, pretože ho za rovnaký prehrešok poharhala mamina pár dní predtým. "Kvetinkám a stromčekom nesmieme trhať lístky", odvetil som rozpačito a malý bol spokojný, že sme sa zhodli. 
Zostal som zahanbený ("a že učiteľ, pfff", pomyslel som si v duchu o sebe.) Na druhej strane som žasol nad odvahou a horlivosťou tohto malého človiečika. Zarážajúco to vyznieva najmä v kontraste dnešnej doby, kedy ľahostajnosť jasne dominuje vo všetkých smeroch spoločnosti. Veď koľkokrát vidíme konať neprávosť, vandalizmus a nezdravé veci a aj napriek tomu mlčíme?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Majú to deti ľahšie?

Deti vedia byť vnímavé na maličkosti, tešia sa radi sa smejú, dokážu ti na rovinu povedať, keď sa im niečo nepáči a ešte ťa aj poučia. Prečo dokážu niečo viac ako niektorí dospelí?
Človek by povedal, že ľahko sa tešiť z maličkostí a byť veselým, keď nemáš reálne životné starosti. Ľahko je nebyť ľahostajným, keď sa koná neprávosť a zasiahnuť, keď je niečo zlé, keď sa nebojíš o zuby. Ľudia sa dnes zväčša boja niekoho upozorniť a dokonca čo i len niekomu pomôcť. Nezriedka sa to otočí voči nim. 

"Byť ako dieťa" sa však niekedy dá - aspoň na malú chvíľku. Všimnúť si krásny svet okolo nás, prírodu, kopnúť si loptu s hrajúcimi sa deťmi alebo aj trucovito upozorniť na nepekné veci. 
Svet tak bude razom veselší a možno aj o kúsoček lepší...

Marek Strapko

Marek Strapko

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  482
  •  | 
  • Páči sa:  2 251x

Všetci vravia, že som večný optimista. Asi som ten najlepší klaun na svete. Snažím sa nebáť sa. Zoznam autorových rubrík:  Domáca politikaSpoločnosťZ môjho životaZahraničná politikaŠkolaOsobnosti, zaujímavostiŠportHudbaNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu