reklama

Moje stretnutie s pánom spevákom na Orave (časť I.)

Už bude tomu skoro rok, čo som navštívil jednodňový malinký festival vo Veličnej na Orave. Asi by som tam vôbec nešiel, ale rok 2010 bol pre túto malinkú dedinku historickým. Teda aspoň z pohľadu hudby - zavítal do nej bývalý spevák legendárnych a nesmrteľných IRON MAIDEN. Tešil som sa na neho, že si ho vypčujem a možno získam autogram. To som ale netušil, čo zažijem...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Keď sa na internete objavila správa, že niekam na Oravu, na klasické dedinské futbalové ihrisko príde zaspievať Blaze, tak som si skutočne myslel, že je to fór. Nechápal som, ako ho tam organizátori dotiahli. Vedel som, že Blaze je skutočný hudobník, ktorého nezaujímajú peniaze ani sláva a jediné, čo chce, je prostredníctvom hudby dávať ľuďom niečo extra - to, čo im dá ozaj málo hudobníkov alebo kapiel.

Blaze Bayley:

Obrázok blogu



Vlastným menom Bayley Alexander Cooke sa narodil 29. mája 1963 v Birminghame. Jeho najjagavejšie obdobie sa vzťahuje do obdobia rokov 1994-1999, kedy po odchode Bruca Dickinsona zaujal miesto speváka IRON MAIDEN.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Toto obdobie sa pre samotnú kapelu vyznačuje miernym "poklesom formy". Aj napriek tomu, že Iron Maiden vydali s Blazom, podľa mňa geniálne, albumy THE X FACTOR a VIRTUAL XI, kapele Dickinson chýbal.

Blaze nedokázal svojím hlasom, ktorý je o niekoľko oktáv nižsší ako vokály Dickinsona, zaspievať osvedčené hity, čím vystúpenia kapely trpeli. 
Navyše mával časté problémy s hlasivkami, čo pri dlhých turné bolo počuť. Rovnako mal aj problémy s memorizáciou textov:-)

Aj napriek tomu Blaze priniesol do Iron Maiden niečo geniálne. Obidva spomínané albumy sú sčasti aj tvorbou Blaza. Jeho umelecký prínos bol citeľný. To sa týkalo najmä textovej stránky.
Tieto albumy su skutočne básnické diela, s pesničkami o vojne a skutočnom zmysle života, ktorý množstvu ľudí uniká.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V roku 1999 sa Dickinson vrátil, ale odkaz Blazea je v Iron Maiden cítiť dodnes.

Nepriazeň publika a neadekvátna kritika:

V nevôli hlúpych fanúšikov a "odborníkov na hudbu" bol Blaze už počas svojho účinkovania v IM. Ľudia vedia byť niekedy krutí a nevážia si dobro človeka. To bol určite viditeľné aj v prípade Blazea.

Výsmech a kritika sa vystupňovala po jeho odchode z IM. Všetci mu predpokladali koniec hudobnej kariéry.

Opak však bol pravdou. Blaze založil kapelu, v ktorej sa často striedajú členovia a vydal už päť štúdiových albumov, z ktorých každy je pre metalového fanúšika absolútne geniálnym kúskom. Navyše je v nich po textovej stánke krásne obsiahnutá celá filozofia Blazeovho života.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jeho život nebol ľahký, najmä po smrti jeho manželky. Vtedy sa zmetal vo vlnách depresií a smútku, ktorý však zadusil vydaním zatiaľ posledného albumu, v ktorom to všetko zhrnul.

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Blaze je jednoducho zaujímavá osobnosť. Naoko úply introvert a tichý človek, ale na pódiu elegán až zviera, ktorý len tak sucho nespieva, ale snaží sa dať zo seba všetko. 
Koncertuje po celom svete, hocikde, kde ho chcú ľudia počuť.

Hudbu robí pre ľudí a z lásky a úcty k nim. Všetky náklady s nahrávaním a vydávaním albumov a rovnako aj koncerty si hradí v podstate sám. Nechová sa snobsky, aj keby mohol - veď bol spevákom jednej za naj kapiel, aké kedy hudobný svet uzrel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blazov životný osud a jeho pokora z neho vytvorili človeka, ktorý robí hudbu pre niečo iné ako je sláva.

Ten večer mal byť pre mňa skutočným zážitkom. Bol som síce niekoľkokrát na Iron Maiden a koncertoch mnohých svetových kapiel, ale teraz som tušil niečo extra.

A nemýlil som sa.... ale o tom už v pokračovaní...

PS: Pre tých, ktorých zaujíma niečo z jeho tvorby (a pre tých, čo znesú tvrdšiu hudbu) pripájam môj obľúbený song. Enjoy!

Marek Strapko

Marek Strapko

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  481
  •  | 
  • Páči sa:  2 194x

Všetci vravia, že som večný optimista. Asi som ten najlepší klaun na svete. Snažím sa nebáť sa. Zoznam autorových rubrík:  Domáca politikaSpoločnosťZ môjho životaZahraničná politikaŠkolaOsobnosti, zaujímavostiŠportHudbaNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu