reklama

Gaštany - čarokrásne plody prírody

Ak by existovala súťaž o najkrajšiu plodinu, u mňa by jednoznačne zvíťazili. Neviem sa vynadívať na ich nádhernú farbu a roztomilý vzhľad. Kto by to bol povedal, ich spacák je taký krutý.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Ku gaštanom mám vrúcny vzťah už od detstva. Ťažko by sme hľadali dieťa, ktoré ich aspoň raz v živote nešlo zbierať, či už s rodičmi, kamarátmi, zo školy alebo len-tak, samo. Priznám sa, že som súťaživé zbieranie neznášal. Poprvé - asi nemám dobrý zrak (nosím aj okuliare, ktoré som sa kedysi hanbiť nosil) a podruhé - neviem prehrávať. Keď teda učiteľka alebo vychovávateľka povedala, že ideme na gaštany a budeme súťažiť, kto ich nazbiera najviac, tŕpol som. Ale inak som ich zbieral rád, najmä s otcom. Ten má naopak zrak až moc dobrý (často videl aj za stenu) a vždy mi ich nazbieral, prípadne nenápadne naznačil, kde sa asi nachádza. 
S gaštanmi ma spája aj moja prvá zlá skúsenosť, môj prvý vedomý trestný počin. V závisti som totiž ukradol niekoľké z kamarátkinej skrinky. Bolo to ešte v škôlke. Veľmi som sa za to hanbil, priznal som sa staršiemu bratovi. Neskôr, keď sme už boli veľkí, som sa priznal aj kamarátke a ona sa na tom veľmi smiala. 
Zbieranie gaštanov rovnako sprevádza aj ďalší negatívny jav. Ním je ničenie samotného stromu, prvotného príbytku všetkých roztomilých gaštaníkov. Tie na ňom dorastajú a vyzerajú vtedy strašne - asi ako námorné míny z druhej svetovej vojny. Niektoré decká, rovnako kedysi ako aj dnes, hádžu palice a vymlátia najprv strom. K čomu všetkému sa znížia len preto, aby nazbierali niekoľko nádherne hnedých plodov. Tie ďalej používajú ako stavebnicu, respektíve donesú domov a gaštan môže byť zužitkovaný inak. Jeho zdravotný vplyv určite nie je zanedbateľný. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Gaštany ako ľudia, gaštany ako život sám

Sú nádherné, rovnako ako mnohí ľudia. A teraz nehovorím iba o vonkajšej kráse. Aj dotyk s ním je nádherný. Dnes som cestou zbadal asi zo desať, tak som ich pozbieral. Dal som si ich do vačku bundy a hladkal ich rukou. Zvláštne ma to upokojovalo, až to bolo divné. Radšej som prestal, pretože by som si možno zvykol na ten nádherne hladký a bezstarostný povrch, ktorý mi v mnohom pripomína dobré stránky života, Pripomína mi aj dobrých ľudí, ktorých v živote stretám chvalabohu neúrekom.

Netreba však zabúdať, že každý z tých nádherných gaštanov bol kedysi hnusným a ostrým pichliačom. Respektíve, každý z tých gaštaníkov raz dorastal v škrupine, ktorá ani zďaleka nie je pekná a už vonkoncom nie príjemná na dotyk. A tak aj ľudia, často zachmúrení a niekedy tak neskutočne zlí...aj oni sú schovaní v takej hnusnej pichľavej búdke. Možno sa boja vyliezť z nej alebo zabudli, že majú vyliezť. Možno ich len život trápi a pripomína tú hnusnú škrupinu. Ťažko povedať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A preto, ak sa mi niekedy v živote stane, že stretnem človeka, ktorý sa zdá, že nemá v sebe ani štipku dobra a v situáciách, kedy život so mnou zametá a je plný pichľavých starostí, pomyslím si na ne....

Pomyslím na to, že v každom človeku sa musí skrývať kúsok krásneho gaštanu a na svete nemôže byť naveky zle. Veď aj gaštan dorastá do krásy v drsnom svete pichliačov... 

Marek Strapko

Marek Strapko

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  481
  •  | 
  • Páči sa:  2 203x

Všetci vravia, že som večný optimista. Asi som ten najlepší klaun na svete. Snažím sa nebáť sa. Zoznam autorových rubrík:  Domáca politikaSpoločnosťZ môjho životaZahraničná politikaŠkolaOsobnosti, zaujímavostiŠportHudbaNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu