reklama

Rodičia, sledujte, čo vaše detúrence vyjedajú v škole!

Zrušiť školské bufety alebo nie? Pani poslankyňa Zmajkovičová má v tom jasno. Pri všetkej snahe odosobniť sa dokážem prijať myšlienku, že to skutočne myslí dobre. Pracoval som v škole, kde bufet nebol a aj v škole, kde bufet bol. Kde sa podľa vás stravovali deti zdravšie?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (22)

Na úvod musím podotknúť, že bufet v škole mne osobne veľmi vyhovuje. Je tam toho na výber veľa. Rád si niekedy zamaškrtím nejakú tú sladkosť. Nie často, pretože ich dostávame aj k obedom. Väčšinou mi teda ešte niečo ostane aj na druhý deň. Rád si ale kupujem zeleninovú misu s kuracím mäskom. Doma sa mi ju robiť nechce a v škole mi chutí. Nastrúham ešte parmezán a je to hotové mňam. Niekedy si dám aj bagetu, hlavne teda vtedy, keď ma čaká dlhší deň v práci. A v letnom období si ešte kupujem minerálky. Nemusím to zo sebou vláčiť z obchodu. Bonusom je samotná pani bufetárka, ktorá je veľmi zlatým človekom. Vždy je plná optimizmu. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aby sme sa však dostali k jadru problému - učil som na škole, kde bufet bol iba čiastočne. Porovnajme si teraz, čo som deti videl konzumovať najčastejšie.

Čo si najviac kupujú deti?

1.) Škola s čiastočným bufetom:

Bol to bufet len na dve prestávky, kde sa predávalo výlučne pečivo a džúsy. Pečivo bolo v podobe bagiet, "pizza rožkov" a obložených žemlí a rovnako aj sladké makovníky alebo pečivo so škoricou (osie hniezda). 
Deti si rady kupovali desiatu, keď im ju nestíhajú pripraviť rodičia alebo nestihli zájsť do obchodu. V bufete sa takmer vždy všetko vypredalo.

2.) Škola s kompletným bufetom:

Už vyššie som písal, čo si kupujem ja. Deti však bažia aj po nezdravých veciach. Často kupujú žuvačky, cukríky, ale aj dosť nezdravé čipsy. Niektoré z nich valia aj dva balíky denne. Hot-dogy sa nepredávajú až do takej veľkej miery. Najväčším hitom sú totiž slané cesnakové rožky. Nájdu sa však aj deti, ktoré dajú prednosť malému obloženému rožku - teda tomu, čo sa vôbec neodlišuje od klasickej desiaty, ktorú doma pripraví mamina.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvý pohľad zavádza

Na prvý pohľad alebo jednoducho podľa logiky by sa mohlo zdať, že prvá škola ponúka kvalitnejšie zázemie, čo sa týka stravovania mimo obedu. Ďalšia logika nás tlačí do faktu, že ak by ani ten čiastočný bufet neexistoval, deti by sa stravovali úplne najzdravšie. 

Kde Zmajkovičová a spol. berie tú Istotu???

Pravda vypláva na povrch

Objasním už konečne moje argumenty, prečo si myslím, že je to len povrchný a naoko lákavý poslanecký návrh, ktorý však nerieši podstatu problému.

Na škole, kde som učil predtým som si všímal, že deti sa tak či tak nestravovali bohvieako zdravo. Nebol snáď ani jeden deň, kedy by sme s kolegami neupozorňovali deti na to, čo kupujú a jedia. Hovorím hlavne o ročníkoch 5-7. Energy drinky (!!!), čipsy, žuvačky, dvojlitrové koly, sprite, 7ups, veľké čokolády atď. Sám som často zhabal energy drink, čím som šliapal vedome po právach dieťaťa. Bolo mi to jedno, bolo mi z toho zle a bol som ochotný prípadne sa konfrontovať s rodičom a dokonca preplatiť ujmu. Ale to je asi na iný článok.... Ráno, keď som chodil do obchodu som videl množstvo detí, ako "zodpovedne " zaobchádzajú so zverenými peniazmi a kupujú si samé hovadiny. Často na moje upozornenia reagovali tým, že im to rodičia dovolia piť a jesť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na druhej škole, kde bufet existuje, som videl energy drink možno dvakrát , nevídam ani kolu. Na druhú stranu však časti vidím, ako si v bufete kupujú niečo hlúpe.
Ak by som to ale zhrnul - DETI SA STRAVUJÚ ROVNAKO (bohužiaľ zle) S BUFETOM ALEBO BEZ NEHO!!!!!!

Môj apel na rodičov

Ak deťom nepripravujete normálnu desiatu - chlebík, ovocie, napolitánka...ale dávate im peniaze, kontrolujte ich, čo si za ne kupujú. Pokladničné bločky existujú - teda v obchode isto a v bufete, ak aj nie sú, malo by sa posvietiť na ich vydávanie!
To je asi jediný prostriedok, ako dokážeme deti viesť k zdravému stravovaniu. A ak ich chceme chrániť pred obezitou, treba im dať aj motiváciu k pohybu. Veď ten im tak veľmi chýba. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Preto môj odkaz p. poslankyni a možno aj iným bojovníkom za zdravé jedlo je jednoduchý. Tým, že jeho predaj niekde zakážete a keď inde je dostupný, tým sa problém nevyrieši. Ak aj dôjde k zrušeniu bufetov, deti si vždy nájdu cestu na to, aby si niečo nezdravé kúpili - ak nie sú pod kontrolou.

*A už vôbec nerozumiem tomu, čo je zlé na predaji pečiva. Veď klasická desiata je aj tak chleba alebo rožky so šunkou. Alebo si snáď p. poslankyňa myslí, že rodičia budú deťom dávať na desiatu ovocie a ryžové chlebíky? 

Sám som kedysi bol zástancom rovnakého názoru ako vy (zrušenie bufetov), milujem preventívny systém, ale v praxi to v tomto prípade nefunguje. Tieto dve školy, na ktorých som pôsobil vám môžu byť jasným dôkazom!

Marek Strapko

Marek Strapko

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  475
  •  | 
  • Páči sa:  1 988x

Všetci vravia, že som večný optimista. Asi som ten najlepší klaun na svete. Snažím sa nebáť sa. Zoznam autorových rubrík:  Domáca politikaSpoločnosťZ môjho životaZahraničná politikaŠkolaOsobnosti, zaujímavostiŠportHudbaNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu