reklama

Som domoralizoval...

Sedíme v kupé - ja a skupinka mladých, cestujúcich na DnB koncert. Každý z nich má na tele niečo, čím sa chce odlišovať od bežných ľudí. Trošku prehodíme reč. Pozerajúc na jedno z dievčat dumám: Nezľakne sa jej vlastné dieťa?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Túto zaujímavú cestu vlakom som absolvoval už dávnejšie a možno by som na ňu aj zabudol. Na myseľ mi však prišla počas vyučovacej hodiny v škole. Preberali sme podmieňovací spôsob a z obrázkov v učebnici sa nás škerili rôzni ľudia so šialenými tetovačkami na tele, piercingom v jazyku a účesmi netypických farieb a strihu od výmyslu sveta. Odvážil by si sa to urobiť"
A tak som týmto mojim starším deckám povedal príhodu s mladými ľuďmi, cestujúcimi na "Drum and Bass". Detailne som im popísal všetky divoké prvky, ktoré som si spred roka zapamätal. Ich tetovačky boli pestrej škály, od smrtiek, cez anglické nápisy až po jednoduché číslice a obrazce. Postupne mi všetky viditeľné prezentovali a pri niektorých neviem, či vôbec mali nejaký význam. Takmer všetci mali v ušiach tunely a piercing bol samozrejmosťou. Spolu s množstvom vypitých fliaš stúpali aj decibely a debaty gradovali. Na to, že niektorí ľudia si vôbec nestrážia súkromie som si zvykol už v saunách, ale u mladých tínedžerov sa dá čakať, že radi o sebe všeličo prezradia; bez toho, aby som sa vôbec niečo pýtal. Boli to v celku milí mladí ľudia. Dievčatám často z úst vybiehali expresívne výrazy, ale sám viem, ako ťažko sa tohto zlozvyku zbaviť (ak teda vôbec chceš). Ale neboli drzí ani agresívni, boli vcelku zlatí, až na to, že s ozdobami to trošku prehnali. 
To som však mojim deviatakom nepovedal. Zameral som sa na jedno z dievčat, naozaj pekné dievča, na ktorého tele však už snáď ani nebolo miesta, kde by nebolo niečo bez prezentovania jej hudobného a životného štýlu. A mala len osemnásť... Rozohnil som sa trošku a načrtol som obraz jej budúceho života, v ktorom možno raz bude chcieť mať zamestnanie, kde nespočetné množstvo náušníc na tvári a tetovanie po celom tele môže byť problémom. Alebo bude túžiť po inom druhe zábavy a výzoru, avšak bude nemožné zmeniť to jednoduchým spôsobom alebo dokonca vôbec. Možno spozná svojho životného partnera, ktorý bude úplne iný ako chlapci z DnB koncertov a festivalov a bude chcieť byť matkou. Nedajbože sa stretne so zdravotnými problémami a s ním pridruženými komplikáciami , spôsobené napríklad zápalom na miestach piercingu...
"Horrible", uzavrel som.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Deti sú super. Niektoré radi diskutujú a diskusia začala. Jedna zo žiačok len slušne rypla, že možno to je úplne správne a milé dievča a ja ju odsudzujem. Uznal som, že som to trošku prehnal s kritikou...
Diskusia však dopadla dobre - väčšina z deciek konštatovala, že takéto veci by si nedali na telo, prípadne by počkali do obdobia, kedy už budú starší ako osemnásť - keby náhodou zmenili názor.

Razom som si spomenul na svoje detstvo a obdobie puberty. Rád som si farbil vlasy krepovými papiermi a farbami na jedno umytie, rád som nosil fejkovú náušnicu v uchu. Dosť som fajčil a rád som si s kamošmi doprial zábavky v prítomnosti zakázaných substancií. Miloval som byť na očiach a v strede pozornosti a nebyť mojich zdravo prísnych rodičov, možno by som dnes mal piercing a tetovania alebo by to so mnou dopadlo horšie. Ktovie...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A je na tom vôbec niečo zlé?

Samozrejme, ak to človek nepreháňa, čo sa o mojich spolucestujúcich nedalo povedať, je to otázkou vkusu. Keď mi prišiel spoluhráč s potetovanými nohami a rukami, k čomu sa odhodlal po štyridsiatke, trošku sme krútili hlavami. Zasmiali sme sa však na tom. Moc sa mu to páči. Ktovie, možno si berie vzor z mnohých svetových futbalistov. Jedno je však isté. Tetovanie sa dozaista stalo dosť gýčovou záležitosťou, ale budiš. S piercigom v jazyku alebo na obočí si však moc športov neužiješ. Našťastie idú dať dole.

Trpiaci verzus zdraví

Mám to šťastie (šťastie vo veľmi skreslenom význame) poznať množstvo trpiacich ľudí. Ťažko liečiteľné vredy na nohách, kŕčové žily, výrastky, bradavice, telesné poruchy, ochorenia kože a zápaly rôzneho druhu. Mnohí z nich sú neskutočne odvážni ľudia, často sú príkladom pre celé svoje okolie. Tak veľmi túžia byť zdraví, tak často túžia, aby ich telo vyzeralo "normálne". 
Vďačím im za mnoho. Aj za uvedomenie si ceny vlastného zdravia. Možno preto mám taký nevľúdny vzťah k všetkému, čo telo ničí...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nepatrí sa však takisto súdiť človeka podľa výzoru a dokonca ani nie podľa tetovania alebo piercingu. Pýtať sa však, čo je motiváciou toho, že si si to s telom dal urobiť nie je súdením.
Verte mi, mnohé skutočné dôvody by vás prekvapili. Za argumentom, že sa mi to páči sa totiž často skrýva nezrelosť, nedostatok sebadôvery a množstvo životných zranení.
S ľuďmi sa vždy oplatí o týchto veciach diskutovať a to aj keď už majú vytúžených osemnásť. 
 

Ak teda plánuješ ozdobiť sa alebo to plánuje niekto z rodiny a priateľov, spýtaj sa: 

  • Spraví ťa to skutočne krajším, lepším a šťastnejším človekom? 

  • A nezabrániš tým vlastne tomu, aby ťa ľudia vnímali a brali takého, akým skutočne si?

Marek Strapko

Marek Strapko

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  477
  •  | 
  • Páči sa:  2 032x

Všetci vravia, že som večný optimista. Asi som ten najlepší klaun na svete. Snažím sa nebáť sa. Zoznam autorových rubrík:  Domáca politikaSpoločnosťZ môjho životaZahraničná politikaŠkolaOsobnosti, zaujímavostiŠportHudbaNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu